Μία μέρα Harman

Tο νέο line array σύστημα JBL VTX A8 (καθώς και τον μεγαλύτερο αδελφό του, το Α12) είχαμε ως aLive τη χαρά να τα γνωρίσουμε (να τα σετάρουμε, να τα ανεβοκατεβάσουμε) και να τα ακούσουμε με αρκετή προσοχή σε ένα 2ήμερο σεμινάριου του Harman γκρουπ προ 3μήνου στο Λονδίνο

Μαζί μας τότε στην εκλεκτή παρέα ήταν και ο Πάρης Κατσέλας της Music Spot από τη Ρόδο που ήταν (και παραμένει ακόμα έως σήμερα αν δεν έχουμε χάσει κάποιο ‘επεισόδιο’) ο μοναδικός κάτοχος συστήματος JBL VTX A8 στην Ελλάδα, ο οποίος στο εν λόγω σεμινάριο ‘ανακάλυψε’ κι αυτός το σύστημά του μαζί με όλους τους υπόλοιπους, καθώς όπως χαρακτηριστικά μας εκμυστηρεύτηκε, έως τότε δεν το είχε δοκιμάσει σε κάποια απαιτητική παραγωγή (θα το έκανε το επόμενο διάστημα σε κάποια συνέδρια και corporate events).
Αφήνοντας το Λονδίνο, ο Πάρης δεσμεύθηκε ότι στην πρώτη outdoor απαιτητική παραγωγή που θα χρησιμοποιηθεί το σύστημα, θα φροντίσει να το παρουσιάσουμε στο aLive…

Και κάπως έτσι, το πλήρωμα του χρόνου έφτασε, η πρώτη μεγάλη ανοικτή παραγωγή για το σύστημα ήταν αυτή της Ελεονώρας Ζουγανέλη στα πλαίσια της φετινής καλοκαιρινής περιοδείας της με ‘τίτλο – σύνθημα’ «Κάπου σ’ έχω ξαναδεί» (πρόκειται για τον ομώνυμο τίτλο του νέου single της Ελεωνόρας σε στίχους και μουσική του Γιάννη Χριστοδουλόπουλου.), με το Live της στη Ρόδο, ενώ η παρουσία του συναδέλφου & φίλου Brian Coon στο foh της Ελεονώρας (τα τελευταία χρόνια) έκανε ακόμα ευκολότερο το έργο όλων μας. Αρκούσε ένα μήνυμα με το σχετικό αίτημα στο inbox του Brian (αφού πρώτα τον άφησα να συνέλθει κάπως από την κοσμογονία των Cure), αυτός αποδέχθηκε άμεσα και λακωνικά το αίτημα με ενα απλό thumb up και πλέον όλα τα υπόλοιπα σχετικά με το σύστημα, αλλά και τις γενικότερες εντυπώσεις του από την παραγωγή στη Ρόδο, μπορείτε να τα διαβάσετε απευθείας μέσω της αναφοράς του που ακολουθεί ευθύς αμέσως της περιγραφής του εγκατεστημένου συστήματος…

Ο ηχητικός εξοπλισμός της Music Spot
Ο ηχητικός εξοπλισμός του Live της Ελεονώρας, έτσι όπως μας τον έστειλε ο Πάρης Κατσέλας, είναι ο εξής.
Χρησιμοποιήθηκαν 8 line array καμπίνες JBL VTX Α8 ανά πελυρά και 3 G28 Sub επίσης ανά πλευρά, τα οποία οδηγήθηκαν από ένα 1 ρακ με 3 Crown IT 4X3500 σε κάθε πλευρά. Χρέη side fill ανέλαβαν δυο VTX F18 sub + 1 VTX F15 ανά πλευρά, που οδηγήθηκαν από 2 Crown IT 4X3500. 
Η FOH κονσόλα που χειρίστηκε ο Brian ήταν μία Soundcraft VI-3000 μαζί με το MADI stage box 64/32, ενώ η monitor κονσόλα ήταν μια Digidesign Venue profile.

Brian Coon - “Μια μέρα Harman 
«Άκουσα πρόσφατα διάφορες πολύ θετικές γνώμες για το νέο σύστημα της JBL, κάποιες από γνωστούς ‘φανζ’ της εν λόγω εταιρείας τις οποίες έλαβα λιγότερο υπόψη μου, για να είμαι ειλικρινής, μα και αρκετές από ανθρώπους που θεωρώ αντικειμενικούς γνώστες του αντικειμένου. Όταν λοιπόν άρχισε να σχεδιάζεται η καλοκαιρινή περιοδεία της Ελεονώρας και εμφανίστηκε στο ημερολόγιο η Ρόδος, σκέφτηκα πως μπορεί να έχω την ευκαιρία να ακούσω ο ίδιος το σύστημα, καθώς γνώριζα πως ο Πάρης Κατσέλας -χρόνια έμπιστος σοβαρός συνεργάτης- είχε επενδύσει σε αυτό… 

Η μέρα ξεκίνησε πολύ στραβά, μαθαίνοντας πως εξαιτίας κάποιου λάθους η κονσόλα με την οποία δουλεύω στη φετινή περιοδεία ΔΕΝ φορτώθηκε στο βαν που μεταφέρει το backline και τα απαραίτητα του stage, όποτε η δυνατότητα του να ανοίξω απλά την έτοιμη μίξη μου και να ακούσω πως ακούγεται στο νέο σύστημα πήγε περίπατο… 

Ο Πάρης λοιπόν μου έφερε μια Soundcraft Vi 3000, στην οποία φόρτωσα ένα παλιό show file, από το 2015, που με λίγη αλχημεία θα μπορούσε να μοιάζει με το τωρινό σχήμα. Φυσικά, αρκετά κανάλια δεν «έκατσαν» και άλλα απλά δεν υπήρχαν καν, όποτε γράφτηκαν εκ νέου για να ενσωματωθούν στη μίξη… Την ώρα λοιπόν που σετάραμε την κονσόλα ώστε να ταιριάξει στο τωρινό setup, ο Πάρης είχε βάλει μουσική να παίζει, και καθώς έχουμε αρκετά κοινά γούστα στη μουσική, παρατήρησα την ανάλυση του συστήματος σε χαμηλή ένταση, πράγμα που τουλάχιστον για μένα δείχνει παρά πολλά για ένα ηχοσύστημα: Είναι πολύ σημαντικό ένα σύστημα να παίζει εξίσου καλά σε χαμηλές και υψηλές εντάσεις, καθώς αυτό σημαίνει αυτόματα πως θα υπάρχει και η ανάλογη συμπεριφορά με τις «πληροφορίες χαμηλής στάθμης» όπως λέμε στο hi-end. 
Όταν ακούγεται καθαρά αυτή η πληροφορία, τότε μπορείς πραγματικά να μιξάρεις ωραία: Δεν είσαι αναγκασμένος να έχεις τα πάντα σε μια ένταση ώστε να ακούγονται, γιατί σε ένα αναλυτικό σύστημα δυο ήχοι που έχουν διαφορά 5dB μεταξύ τους ακούγονται όντως με διαφορά 5dB, δεν είναι εξαφανισμένος ο χαμηλότερος ήχος, όπως συμβαίνει σε συστήματά χωρίς την απαιτούμενη ανάλυση. 

Σεταρίστηκε λοιπόν η κονσόλα, όποτε πήρα στα χέρια το μικρόφωνο της Ελεονώρας (με σύνδεση AES, παρακαλώ) για να ακούσω πως ακούγεται ο βασικός λόγος της προσέλευσης του κοινού στις συναυλίες μας: in your face, όπως λένε στο χωριό μου, με κάθε λεπτομέρεια να βρίσκεται εκτεθειμένη δυνατά και καθαρά. Τα FX «γράφουν» με άνεση και χρειάζεται μια προσοχή παραπάνω γιατί ο συνδυασμός του πολύ καλού μικροφώνου με την καλή κονσόλα και το πολύ καλό σύστημα μπορεί άνετα να «ξεμπροστιάσει» τα όποια λάθη, από όπου κι αν προέρχονται. Μετά άνοιξα τα τύμπανα και το μπάσο, πατώντας πάνω στις ρυθμίσεις προ τετραετίας, που ήταν άλλος ντράμερ, άλλος μπασίστας μα και άλλα μικρόφωνα. Σε τρία λεπτά είχαν γίνει οι απαραίτητες μικρές διορθώσεις σε στάθμες και χροιές, και έτοιμα… 

Χορταστικά χαμηλά, punchy μπάσα και λεπτομέρεια σε κάθε περιοχή.  Όλα τα EQ πολύ κοντά στο flat, μόνο τα απαραίτητα hi-pass εκεί που έπρεπε και τα γνωστά διορθωτικά στα σημεία που πονάει η κάθε πηγή. Οι κιθάρες απλά άνοιξαν και έμειναν ως είχαν, το ακορντεόν το ίδιο, τα πλήκτρα προφανώς κι αυτά, δέχτηκαν επεμβάσεις μόνο όσον αφορά τα gain λόγω διαφορετικών d.i. box. 
Χρειάστηκε μόνο λίγη δουλειά παραπάνω (30 δευτερόλεπτα στο καθένα) στα νυκτά μας, μπουζούκι-λαούτο, και όλα έτοιμα! 
Είναι ένα σύστημα στο οποίο αν ανοίξεις μια καλή πηγή (ευτυχώς έχω πολλές τέτοιες) μάλλον ζημιά θα κανείς αν το πειράξεις πέρα από τα άκρως απαραίτητα. Παρότι λοιπόν ξεκίνησα ένα θεωρητικά πιο δύσκολο sound check λόγω έλλειψης κονσόλας και διαφορετικού setup, το σύστημα μου έλυσε τα χέρια, γιατί ότι άνοιγα ακουγόταν ήδη παρά πολύ καλά και δεν ανάλωσα καθόλου χρόνο στα βασικά, κι έτσι μου έμεινε καιρός να ασχοληθώ πιο πολύ με λεπτομέρειες, σαν να μην είχα αλλάξει κονσόλα και τα ρέστα. Δεν πρόλαβα να κόψω και πολλές βόλτες, αλλά από όσο πρόλαβα να περπατήσω το χώρο ακρόασης, διαπίστωσα απειροελάχιστες αλλαγές στον ήχο και στους δυο άξονες εξαίροντας τα χαμηλά που υπήρχε ένα αναμενόμενο power alley στο κέντρο, λόγω τοποθέτησης L-R. 

Η μέρα μου με τα προϊόντα της Harman group πήγε πολύ καλά. Το νέο σύστημα της JBL μπαίνει με άνεση στο γκρουπ των κορυφαίων, δείχνοντας όλα τα χαρακτηριστικά που θα μπορούσε ένας χειριστής να ζητήσει: Όγκος, ανάλυση και καθαρότητα προσφέρονται απλόχερα στο χειριστή, που αν διατηρήσει μια απλή αποτελεσματική φιλοσοφία, θα πετύχει σίγουρα το σκοπό του. Από την άλλη, ο χειρισμός ενός τόσο αναλυτικού και καθαρού συστήματος απαιτεί λεπτούς χειρισμούς γιατί όλες οι λεπτομέρειες είναι δυνάμει εκτεθειμένες στα αυτιά όλων. Προσοχή λοιπόν. Ευτυχώς, τα καλά ηχοσυστήματα πληθαίνουν, έχουμε πλέον πολλές πολύ καλές επιλογές, το Α8 είναι μια από αυτές… 
Brian Coon, 19/7/2019
»

Το aLive ευχαριστεί θερμά τον Brian Coon για την κατατοπιστική και αναλυτική αναφορά του, καθώς και τον Πάρη Κατσέλα / Music Spot για τις φωτογραφίες και την όλη επικοινωνία…

- αναδημοσίευση από το www.alive.gr -

Comments are closed.