Calrec: Η χορωδία, το lockdown και οι ηχητικές προκλήσεις

Μία αναφορά από τον Alex Wrigglesworth, συνιδιοκτήτη της Tall Audio

Ο Alex Wrigglesworth αναφέρεται στο σόου του BBC «The Choir» (Η χορωδία)

Είμαι συνιδιοκτήτης της Tall Audio, μιας εξειδικευμένης εταιρείας ήχου, μαζί με τον συνεργάτη μου Paul Stadden. Δημιουργήσαμε την εταιρεία πριν από δέκα χρόνια και έχουμε συνεργαστεί με ένα ευρύ φάσμα εταιρειών παραγωγής, συμπεριλαμβανομένου των BT Sport και C4. Φέτος ήταν μία από τις χρονιές με τις περισσότερες επαγγελματικές προκλήσεις, γεγονός που μας είναι αρκετά γνώριμο. Ο τομέας της τηλεοπτικής παραγωγής του Ηνωμένου Βασιλείου, έπρεπε να ξεπεράσει πολλά εμπόδια, πολύ πριν το πρώτο lockdown για την φετινή χρονιά και εμείς είμασταν αρκετά απασχολημένοι με πολυάριθμα έργα.

Το έργο «ναυαρχίδα» που ολοκληρώσαμε σε δύο μήνες, ακριβώς στο τέλος του πλαισίου της απομακρυσμένης εργασίας, ήταν το The Choir (BBC) του Gareth Malone σε συνεργασία με την Timeline Television. Η ιδέα πίσω από το πρόγραμμα, λαμβάνοντας πλήρως υπόψιν την κατάσταση με τον COVID, ήταν να δημιουργήσουμε μια «χορωδία από όλους εμάς» κάθε εβδομάδα βοηθώντας ανθρώπους να βρουν την «φωνή τους». Η σειρά τριών μερών αποτελούνταν από απλούς εργαζόμενους, που συναντιόντoυσαν διαδικτυακά για να τραγουδήσουν ένα τραγούδι που οι ίδιοι είχαν γράψει, σχετικά με τον τρόπο που αισθάνονταν κατά την διάρκεια της πανδημίας.

Ήταν απαιτητικό. Προ-ηχογραφήθηκαν όλα. Όπως γινόταν και με όλες τις δουλειές τότε, ήμουν και εγώ στο γκαράζ μου με μια Calrec Brio κονσόλα βασισμένη σε Dante (AoIP) δίκτυο. Συμμετείχαν 12 νοικοκυριά, όλοι με το iPhone τους και μερικά εργαλεία εγγραφής ήχου, όπως μικρόφωνα τύπου shotgun και radio.

Υπήρχαν δύο βασικά μέρη του σόου. Το πρώτο ήταν το στοιχείο του «ντοκιμαντέρ». Έτσι, ενώ δουλεύαμε με τον Gareth, σκηνοθέτες δίδασκαν τους συμμετέχοντες για το πώς θα ηχογραφούν και μαγνητοσκοπούν. Είχαμε επίσης έναν συνεργάτη, τον Alec που λειτουργούσε ως «ηχολήπτης» και βοήθησε αρκετά στο στήσιμο του ήχου. Δημιουργούσαν ουσιαστικά ένα ντοκιμαντέρ ταυτόχρονα με το υπόλοιπο έργο. Είχαμε 12 άτομα που δούλευαν ταυτόχρονα σε διαφορετικές ομάδες και πήγαιναν από σπίτι σε σπίτι. Ήταν τρομερά δύσκολο. Το iPhone 11 έχει πολύ καλή κάμερα, αλλά στο θέμα του ήχου υστερεί. Για να απομονώσουμε «καθαρό ήχο», έπρεπε να τυλίξουμε αρκετά μηχανήματα με αλουμινόχαρτο καθώς υπήρχαν παρεμβολές λόγω του σήματος 4G του τηλεφώνου.

Επίσης, λόγω της δομής του σόου, οι συμμετέχοντες πρώτα τραγουδούν και μετά μιλούν. Δεν υπήρχαν οι κατάλληλές ρυθμίσεις για τον ήχο για αυτές τις δύο εναλλαγές, οπότε έπρεπε να συνεργαστούν με τους σκηνοθέτες για να πετύχουμε μία καλή ποιότητα στην ηχογράφηση. Εξαιρετική δουλειά έγινε επίσης από άτομα μετά την παραγωγή.

Αυτά για την πλευρά του «ντοκιμαντέρ». Οι ήχοι περνούσαν από τα χέρια μου, καθώς τους επεξεργαζόμουν για να μειώσω το «θόρυβο» με το Cedar. Έπρεπε να αποφασίσουμε αν το αποτέλεσμα θα ήταν αποδεκτό. Αντιμετωπίζαμε τον ήχο όπως ηχογραφήθηκε, κάτι που δεν κάνουμε συνήθως.  Έπρεπε να αποφασίσουμε αν το τελικό αποτέλεσμα θα ήταν αποδεκτό ή όχι.

Το δεύτερο μέρος ήταν το μουσικό στοιχείο. Εξοπλίσαμε το σπίτι του Gareth με συσκευές απομακρυσμένης σύνδεσης (Mobile Viewpoint). Είχαμε ήδη 3 κάμερες στο στούντιό του. Είχε το κατάλληλο μικρόφωνο της DPA και χρησιμοποίησα τον εξοπλισμό Pro Tools, κατάλληλα για στερεοφωνικό ήχο. Στη συνέχεια, θα επικοινωνούσε με τους βασικούς συμμετέχοντες, όπου θα τραγουδούσαν και θα συνέθεταν τα τραγούδια μαζί του. Ο Gareth θα έπαιζε λίγο πιάνο και μετά εκείνοι θα τραγουδούσαν ένα μέρος, σαν παιχνίδι ερωτήσεων – απαντήσεων. Μετά θα λάμβανα ταυτόχρονα, αρχεία με μέρη του τραγουδιού και θα τα συγχρόνιζα με ένα Sync It box (συγχρονισμός εικόνας/ήχου με XLR in/out). Αυτό στη συνέχεια θα έστελνε ένα παλμό συγχρονισμού και οι συμμετέχοντες θα τον λάμβαναν σε άλλο κινητό  τηλέφωνο που θα χρησιμοποιούσαμε για επικοινωνία. Κρατούσαν το κινητό κοντά στο μικρόφωνο και ο παλμός επέστρεφε πίσω σε εμένα για να καταγράψω τον χρόνο καθυστέρησης (σαν το γνωστό ping στο internet). Θα καθυστερούσα τότε το backing track ανά τοποθεσία. Μπορείς, λοιπόν, να συγχρονίσεις 12 διαφορετικά άτομα, όλα με διαφορετικούς χρόνους καθυστέρησης καθώς υπάρχει χρόνος καθυστέρησης ανά τοποθεσία. Το ίδιο θέμα αντιμετωπίσαμε και στην δουλειά που κάναμε με την BT Sport στο πρώτο lockdown.

Μετά θα έπαιζα ένα δοκιμαστικό κομμάτι, θα τραγουδούσαν σε αυτό και θα το δοκιμάζαμε. Η Calrec Brio ήταν καταπληκτικό με τη δυνατότητα δρομολόγησης και τα delay που διαθέτει. Θα ήταν μια κατάσταση όπου θα μιλούσα με τον Gareth και εκείνος έλεγε, ωραία, θα σου στείλω ένα κομμάτι. Στη συνέχεια, θα απομόνωνα το σήμα μέσω του contribution και θα δρομολογούσα τη μουσική στον τραγουδιστή για να την ακούσουν. Αν είχα κονσόλες άλλων κατασκευαστών, θα είχα απαυδήσει.

Αναπαρήγαγε λοιπόν την μουσική και οι συμμετέχοντες τραγουδούσαν και έτσι θα καταφέρουμε να συγχρονίσουμε πολλούς ανθρώπους να τραγουδούν μαζί μας. Οι τραγουδιστές δεν άκουγαν ο ένας τον άλλον, αλλά ο Gareth τους άκουγε όλους ταυτόχρονα. Δημιουργήσαμε οκτώ διαφορετικά υποστηρικτικά κομμάτια, για να έχουμε οκτώ κομμάτια για να προσαρμόσει ο Gareth την φωνή του κάθε ατόμου σε αυτά. Μετά από κάθε ηχογράφηση που κάναμε, το έκανα multitrack και το ηχογράφησα με το Pro Tools. “Χτένιζα” όλους τους ήχους και τους έστελνα στον Gareth ώστε στην επόμενη πρόβα, να μπορεί να χρησιμοποιήσει τον ήχο των συμμετεχόντων για να μπορέσουν και αυτοί να ακούσουν τι τραγουδούν και οι άλλοι. Το εγχείρημα ήταν απίστευτο.

Αν κάποιος χάσει την σύνδεσή του στο internet για λίγο, κάνουμε εκ νέου μια λήψη για να ξανασυγχρονίσουμε κάνοντας ολόκληρη την διαδικασία. Υπήρχαν μερικές απίστευτες στιγμές και αποτελούσε πραγματικά πρόκληση. Μόνο για τις τελικές παραστάσεις μπορούσαμε να στείλουμε έναν ηχολήπτη.

Πραγματικά, ήταν ένα απίστευτο επίτευγμα για όλους όσους ενεπλάκησαν!

Διαβάστε περισσότερα κάνοντας κλικ εδώ. 

Comments are closed.